חדשות

עתירה לבג"ץ נגד החלטת שרת הבריאות להפסיק הפלרת המים בישראל

12 רופאים בכירים, אנשי אקדמיה וגורמים נוספים עתרו בדרישה להחזיר את חובת ההפלרה של מי השתייה בישראל, מנימוקים רפואיים

עתירה לבג"צ נגד שרת הבריאות יעל גרמן, משרד הבריאות והמנכ"ל פרופסור ארנון אפק, הוגשה אתמול (יום ב') על-ידי 12 רופאים, אנשי אקדמיה וראשי עיריות. העתירה דורשת לבטל את החלטתה של גרמן להפסיק את  הפלרת המים במדינת ישראל. העותרים מציינים, כי השרה קיבלה את החלטתה בניגוד לעמדת אנשי המקצוע, בכלל זה בכירי משרד הבריאות.

שלושה רופאי שיניים בכירים - פרופסור יהונתן מן, מנהל המחלקה לרפואת שיניים קהילתית בהדסה ודיקן לשעבר של הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית; פרופסור הרולד סגן-כהן מהדסה ופרופסור תיאודור טולצ'ינסקי, לשעבר ראש בית הספר לבריאות הציבור בהדסה וכיום במכללת אשקלון - רשומים כמגישי העתירה. אליהם הצטרפו, בין השאר, האיגוד הישראלי לרפואת שיניים קהילתית, ראשי הערים של דימונה, קריית גת וטורעאן, עמותת רופאי השיניים הערביים, איגוד השינניות, "יד שרה" וארגונים נוספים. את העתירה הגיש בשמם עו"ד יוסי חביליו.

העותרים תובעים משרת הבריאות לחזור בה מהחלטתה וגם תובעים מבג"צ להוציא צו מניעה זמני נגד ישום החלטת השרה.על הגשת העתירה דיווח היום "קול ישראל".

בשיחה עם "דוקטורס אונלי" ציין פרופסור מן, כי גורמים מקצועיים שונים, ולא רק בתחום רפואת השיניים, הביעו בתקופה האחרונה תמיהה על החלטת שרת הבריאות והדגישו כי היא נוגדת את כל המחקרים הרפואיים המצביעים על היתרונות שיש בהפלרת מים, ולא רק לבריאות השיניים של ילדים, נוער ומבוגרים.

"מה לא עשינו בנושא הזה בתקופה האחרונה?", אמר פרופסור מן, "שלחנו תזכורות לשרה גרמן, למנכ"ל הקודם ולמנכ"ל הנוכחי של המשרד ולכל בכירי אנשי המקצוע במשרדה; נפגשנו עם חברי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת ועם חכ"ים נוספים, וגם עם סגן שר הבריאות לשעבר ח"כ יעקב ליצמן ("תומך עקבי בהמשך ההפלרה", לדבריו), אלא שהשרה גרמן עומדת בעקשנות על דעתה להפסיק את ההליך שהיה קיים בישראל שנים לא מעטות. היא מסתמכת על חוות דעת שלטעמנו אינן מעוגנות מבחינה מדעית".

פרופ' מן הוסיף, כי "כל המחקרים שנעשו, לבקשתנו המפורשת ובמימונו של משרד הבריאות, קבעו חד-משמעית כי יש תועלת מרובה בהפלרת המים ואין כל נזק כתוצאה מכך. יתר על כן: החלטת השרה נתקבלה למרות ובניגוד לדעת הדרג המקצועי במשרדה התומך בהמשך הפלרת המים".

בכתב העתירה נאמר כי ישראל מעשירה כ-70% מהמים לשתייה מאז שנות ה-80 בפלואוריד, חומר המוריד משמעותית את התחלואה בעששת. באזורים שבהם תושבי ישראל שותים מים מופלרים, תחלואת העששת נמוכה בהרבה מאלו שבהם לא שותים מים מופלרים. לפני כשנה החליטה שרת הבריאות לחתום על תקנה שנכנסה לתוקף ב-26.8.14, האוסרת על המשך הפלרת מי השתייה בישראל.

עוד מודגש בעתירה כי התועלת שבהפלרת המים, הקיימת לגבי כלל האוכלוסייה, גבוהה באופן משמעותי בקרב אוכלוסייה במעמד סוציו-אקונומי נמוך. "יש חוסר שוויון משמעותי בין השכבות החלשות לבין השכבות החזקות בשיעורי התחלואה בעששת. למשל: שיעור תחלואת העששת בקרב ילדים ערבים ובדואים גבוה כדי פי שניים לערך משיעור התחלואה בקרב ילדים יהודים. פער זה בתחלואת העששת נמחק כמעט לחלוטין כשיש רמת פלואוריד אופטימאלית במים", נכתב.

כמו כן, מדגישים העותרים כי ההחלטה לאסור על הוספת פלואוריד למים התקבלה "בהתעלם מעמדת כל הגורמים המקצועיים במשרדה". לפי העתירה, "גורמים אלה קבעו באופן חד-משמעי כי תוספת פלואוריד במינון המקובל, כפי שהיה עד עתה בישראל, מורידה משמעותית את התחלואה בעששת, ואיננה גורמת לנזק כלשהו או לעלייה בתחלואה".

בשנת 2002 הגישה עיריית הרצלייה, שבראשה עמדה אז יעל גרמן, יחד עם גורמים נוספים, עתירה לבג"צ בדרישה לבטל את הפלרת המים בישראל. משרד הבריאות התנגד לדרישה הזאת ובהמלצת בית המשפט נמחקה העתירה.

להורדת תמצית העתירה לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  שרת הבריאות יעל גרמן,  הפלרת מים,  פלואוריד,  עששת,  הפלרה,  פרופ' יהונתן מן
תגובות
ירון
10.10.2014, 12:47

איזה נודניקים...

תמתינו שהממשלה תתחלף ותבקשו מהשר החדש להחזיר את זה.

כל המאבקים האלה מיותרים.

לא מתפקידו של בג"צ להחליט אם יש מקום להפלרה או לא. ולכן סיכוי גבוה שבג"צ יאמר שאין מקום להתערבות בית המשפט בהחלטה של הממשלה בנסיבות האלה.
מה שיוציא את העותרים עוד יותר גרוע.....

רועי
12.10.2014, 14:34

חבל מאוד שהמכונה המשומנת של התעשיינים והתאגידים תחזור להרעיל את כולנו

ענת
23.10.2014, 06:33

שאפו לעותרים! בהצלחה בהחזרת הרציונליות והשפיות למערכת!