חדשות

אושר: רופאי שיניים עולים עם ניסיון של חמש שנים יוכלו לעבוד בישראל

החוק אושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, ללא מתנגדים, ושר הבריאות הוסמך לקבוע אילו מדינות ייכללו בו; נחקק כדי לקדם את השתלבותם במקצוע של רופאי שיניים מצרפת

רפואת שיניים (צילום: אילוסטרציה)
רפואת שיניים (צילום: אילוסטרציה)

מליאת הכנסת אישרה אתמול (ב') ללא מתנגדים בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק המעניקה פטור מבחינות רישוי בישראל לרופאי שיניים שעלו לישראל, אם עסקו בתחום חמש שנים או יותר במדינה אחרת. במסגרת החוק מוסמך שר הבריאות לקבוע תקנות מיוחדות, שייקבעו אילו מדינות עונות על הסטנדרטים הנדרשים ברפואת שיניים בארץ.

את הצעת החוק קידמו שר הבריאות יעקב ליצמן ושר העלייה והקליטה זאב אלקין. החוק זכה לביקורת קשה, למחאה ולהתנגדויות מצד רופאי שיניים בכירים ומומחים בתחום. הם הביעו חשש כי החוק יוריד את רמת רפואת השיניים בארץ.

על פי דברי ההסבר לחוק, הוא נועד "לסייע לעולים חדשים להשתלב ולעסוק במקצוע גם בישראל". הוא נולד בעקבות שיעורי כישלונות גבוהים של עולים חדשים שלמדו רפואת שיניים בחו"ל, ושלא עברו את בחינת הרישוי הישראלית הנחשבת לקשה. בדיוני ההכנה לחוק טענו נציגי משרד הבריאות, כי מצב זה פוגע בהשתלבותם של רופאי שיניים, במיוחד עולים חדשים מצרפת, בתחום מקצועם.

ד"ר חגי סלוצקי, מנהל "כללית סמייל", אמר בתגובה לאישור החוק לאתר Ynet: "זה חוק מסוכן. מי שלא יודע להשחיז שן או להכין סתימה (כפי שנדרש במבחן, מערכת ד.א.) לא יודע רפואת שיניים בסיסית. עם כל הכבוד לרופאי שיניים בצרפת, חלק מאלו שעלו לארץ אינם האליטה של רפואת השיניים הצרפתית. אם הם נכשלים בבחינת משרד הבריאות בנושאים כה בסיסיים, זה אומר דרשני. מי יבטיח לנו עכשיו שמי שאוחז ברישיון לעסוק ברפואת שיניים אכן יודע את החומר? החוק עלול להוריד את רמת רפואת השיניים בישראל, ויפגע ישירות במטופל שעכשיו אולי יחשוש מרופא השיניים שלו".

ד"ר איציק חן, יו"ר הסתדרות רופאי השיניים בישראל, אמר לאתר: "החוק אינו הוגן - לא כלפי הסטודנטים לרפואת שיניים בארץ שנבחנים בבחינת הרישוי, ולא כלפי המטופלים. הציבור ייפגע ישירות. אם רצו להקל על העולים רופאי השיניים, היו צריכים למצוא את הדרך להכין אותם טוב יותר לבחינות. החוק הזה לא יתרום להעלאת רמתה של רפואת השיניים בארץ. זה לא יהיה פשוט לבדוק כל רופא שיניים שמגיע לארץ - אבל נתעקש שמשרד הבריאות ידון איתנו ביישומו של החוק ובדרכים לוודא שאכן רופא השיניים שיקבל פטור – יהיה ראוי לכך".

השביתה ב"מאוחדת" נמשכת

בתוך כך, נכנסת היום שביתתם של רופאי השיניים של קופת חולים "מאוחדת" לשבוע הרביעי שלה. בשביתה גם משתתפות השינניות, ובסך הכל, כ-350 עובדים שובתים. שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, שרה מאירי, פסקה אתמול נגד עתירת הנהלת הקופה להוציא את עובדי המנהלה והסייעות במרפאות השיניים הסגורות לחופשה כפויה.

הרקע לשביתה הוא טענת הרופאים והשינניות כי בכוונת הנהלת הקופה לקצץ חד-צדדית בשכרם בעשרות אחוזים. המו"מ בין הצדדים נקלע למבוי סתום. הנהלת "מאוחדת" טוענת, שמרפאות השיניים שלה בגירעון ודורשת שהרופאים יתרמו כדי לחלצן. הרופאים מצדם טוענים שהמצב הכספי של המרפאות טוב מכפי שמתארת אותו הקופה.

תגובת הנהלת הקופה: "מאוחדת לומדת את פסק הדין. יודגש כי הפסיקה מתייחסת לעובדות המאוגדות בהסכם הקיבוצי, שלא נותרה להן תעסוקה אך ורק נוכח השביתה הצינית של רופאי השיניים, שמרוויחים 40, 60 ו-120 אלף שקל וכבר 3 שבועות אינם מטפלים בלקוחות למרות שאלו כבר שילמו מקדמות על הטיפול".

נושאים קשורים:  חדשות,  רופאי שיניים,  לימודי רפואה בחו"ל,  שביתה,  קופת חולים מאוחדת
תגובות