חדשות

אושרו התקנות המאפשרות לרופאי שיניים מחו"ל לעבוד בארץ ללא בחינת רישוי

התקנות אושרו בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת, ותקפות לעולים חדשים; סגן מנכ"ל משרד הבריאות בירך: "לאורך שנים משרד הבריאות היה שמרן ולא התפשר, אך הגיע הזמן למצוא פתרון"

טיפולי שיניים (צילום: אילוסטרציה)

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה אתמול (יום ג') את התקנות החדשות, הקובעות כי רופאי שיניים שצברו ניסיון מקצועי הולם של למעלה מחמש שנים מחוץ לישראל יהיו פטורים מבחינות מעשיות ועיוניות, ויוכלו לעסוק ברפואת שיניים בארץ. בנוסף, אם ניגשו רופאי השיניים כבר בעבר לבחינה בישראל ונכשלו בה, הם יידרשו לחזור על בחינה מעשית בלבד.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, אמר בדיון: "בכך אנחנו מחזירים הביתה יהודים עולים וישראלים שלמדו בחו"ל. גם תושבי ישראל יוצאים נשכרים בבריאותם. נקפיד שמשרד הבריאות יגביר את הפיקוח על כלל רופאי השיניים בישראל".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ’ ארנון אפק: "זאת הזדמנות אדירה לקדם את עולם הרפואה בישראל, להגשים ציונות ולקלוט עלייה"

שר העלייה והקליטה, זאב אלקין, שהשתתף בדיון והיה אחד מיוזמי התקנות החדשות, ציין כי רופאי שיניים רבים שעלו או ממתינים לעלות, מצפים לתקנות האלה. "מדובר באנשים שרכשו השכלה, עבדו בתחום הרפואי הזה והיום מדינת ישראל אומרת להם: אתם אורחים רצויים פה".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ’ ארנון אפק הוסיף: "זאת הזדמנות אדירה לקדם את עולם הרפואה בישראל, להגשים ציונות ולקלוט עלייה. לאורך שנים משרד הבריאות היה שמרן ולא התפשר, אך הגיע הזמן למצוא פתרון".

לעומת זאת הושמעה גם ביקורת על התקנות. ניקול מסטבאום-כהן, סטודנטית לרפואת שיניים, אמרה לח"כים: "אנחנו מודאגים מהרמה המקצועית של העולים שמגיעים. חמש שנים זאת תקופה קצרה מדי וההחלטה על התקנות נעשית במחטף. העולים שעושים קורסים אצלנו בפקולטה לרפואת שיניים מתקשים לעבור את המבחנים, כולל בנושאים בנאליים ובסיסיים".

בתגובה לכך השיבו לה ח"כ אלאלוף וח"כ נורית קורן: "זו התנשאות. האם כל הישראלים מצליחים? מותר לנבחרי העם לחוקק. הדברים לא נעשו במחטף, אלא בתום דיונים רבים וארוכים, תוך שיקול דעת מעמיק".

ד"ר דוד טיבי, רופא שיניים שעלה לארץ מצרפת, סיפר: "ניתחתי עד היום אלפי מטופלים. רמת רפואת השיניים בצרפת מאוד מתקדמת. יש רופאים ישראלים שנוסעים להשתלם שם". לעומתו אמר עו"ד דורון דינאי, שייצג את הסתדרות רופאי השיניים: "עם כל הרצון לעודד עלייה, מרבית הניגשים לבחינות ברפואת השיניים הם ממדינות עולם שלישי ולא ממדינות מתקדמות. בנוסף, אנחנו עלולים למצוא עצמנו מכשירים בסיטונאות רופאים שלא התקבלו בארץ ויאמצו מסלול עוקף רישוי".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  ועדת הבריאות של הכנסת,  רופאי שינוי,  בחינת רישוי,  צרפת,  עלייה
תגובות
30.03.2016, 19:25

חשוב להוסיף שהתקנות אושרו והותקנו מבלי שהועדה המדעית תתכנס ותדון בהן מאחר והועדה התחלפה ונבחרה רק בסוף החודש האחרון. דבר שלא הפריע לשרים לקבל החלטות כה הרות גורל על בריאות הציבור ללא שום הגבלה של מדינות.

22.06.2016, 21:27

ואני כרופא שיניים בוגר הדסה וותק של 35 שנה יכול לעבוד במדינה מערבית כלשהי ללא עמידה בבחינות רישוי??

אנונימי/ת
22.06.2016, 22:00

ואוסיף... זאת לא הבעיה העיקרית ואני כרופא ישראלי יכול להבין את המניעים העומדים מאחורי החלטה שכזו...
מה שלא ברורים כ"כ הם המניעים שעומדים מאחורי חוק שטרית שמאפשר לכל מי שאינו רופא שיניים לפתוח מרפאת שיניים... האם זה מקובל באיזושהי מדינה מערבית?

אולי הגיע הזמן להחזיר לנו את המקצוע שלנו?

22.06.2016, 21:55

עוד מסממני האימפוטנטיות של הר״ש. רופאי השיניים בארץ - ציבור ללא ארגון יציג

אנונימי/ת
22.06.2016, 22:02

לא אתפלא כלל וכלל אם מדובר במעשה שחיתות...

אנונימי/ת
22.06.2016, 22:10

לעו"ד דורון דינאי,
מה בדבר החוק המאפשר לפתוח מרפאת שיניים לכל מי שאינו מורשה לעסוק ברפואת שיניים (חוק שיטרית)?
אתה מצר על רופאים שלמדו בארצות עולם שלישי ולא באילו המתקדמות ולא על אנשים שלרפואת שיניים קשרם היחיד הוא כספי-מסחרי??? להם מותר???
לפחות אילו שלמדו רפאות שיניים הם רופאי שיניים! ולא זבנים בשוק!!!

אנונימי/ת
26.06.2016, 18:37

אני מציע שעורכי דין ורואי חשבון שלמדו בחו"ל יקבלו גם הם אוטומטית רשיון עבודה בארץ ומי שיש לו וותק של 5 שנים יהיה ישר חבר כנסת. כ"כ יש להוסיף תקנה מחייבת שנבחרי ציבור ובני משפחתם, חייבים לקבל טיפולים רק אצל הרופאים שקיבלו רשיון תחת התקנות האחרונות. חשוב לא פחות לפתוח אפשרות קבלת רשיון עבודה ללא כל בחינה גם לכל הרופאים במקצועות השונים, ואז יהיה סוף למצוקת חוסר הרופאים בארץ.

אנונימי/ת
27.06.2016, 07:42

אף על פי שאינני מסכים עם ההחלטה לפטור מבחינת רישוי, הרי שההשוואה שלך אינה נכונה.
בעריכת דין וראיית חשבון יש חשיבות למערכת החוקים במדינה בה למדת , משום שלמדינות שונות חוקים שונים.
ברפואה לעומת זאת זה לא קיים, וגם אסכולות שונות וחילוקי דעות ברפואה הם חוצי מדינות. לראייה אנחנו לומדים לבחינות מספרי לימוד אמריקאים. לא תוכל לגשת לבחינה בעריכת דין בארץ עפ"י מערכת החוקים של ארצות הברית.