חדשות

מחקר בארה"ב: מחלת חניכיים קשורה להתפתחות עתידית של סרטן הלבלב

לפי המחקר, נוכחות של חיידק gingivalis Porphyromonas בחורים בשיניים קשורה בסיכון גבוה ב-59% לפתח סרטן לבלב; במקביל, מחקר הראה כי מעקב אחרי חיפושי משתמשים במנוע חיפוש עשוי להצביע כי לקו בסרטן הלבלב

היגיינת פה, בדיקה אצל רופא שיניים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שהוצג באחרונה בכנס השנתי של ה-American Association for Cancer Research שהתקיים בניו-אורלינס, הצביע על קשר בין שני זנים של חיידקים הנמצאים בחניכיים לבין סרטן הלבלב. מחלת חניכיים, טוענים החוקרים מהמרכז הרפואי Langone של אוניברסיטת ניו-יורק, גורמת להרבה יותר מריח פה רע – היא למעשה סמן פוטנציאלי ראשוני לסרטן לבלב.

לדברי החוקרים, אבחון מוקדם של מחלת חניכיים (Periodontal disease) וטיפול בה חשובים הרבה יותר מכפי שהעריכו עד כה. סרטן לבלב, הם ציינו, מתגלה לרוב כאשר המחלה נמצאת בשלבים מתקדמים, והוא אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר. על-פי הערכה, בשנה מאובחנים בארה"ב 53,070 מקרים חדשים של סרטן לבלב. רק 7.7% מהחולים שורדים לאחר חמש שנים.

שני זני החיידקים שנתגלו הם: gingivalis Porphyromonas ו-Aggregatibacter actinomycetemcomitas. דגימות רוק שנלקחו מ-361 אנשים שפיתחו סרטן לבלב ודגימות מ-371 אנשים בריאים הושוו לאורך זמן. מדגימות הרוק הוצא ה-DNA ובוצע ריצוף. נלקחו בחשבון משתנים כמו גיל, מוצא אתני, מגדר, עישון, צריכת אלכוהול, BMI ושליטה על סוכרת.

התברר, כי בקרב משתתפי המחקר שאצלם זוהה סוג החיידק הראשון מבין השניים בחורים בשיניים היה סיכון גדול כדי 59% לסרטן לבלב, לעומת אלו שאצלם לא נמצא סוג חיידק זה. גם החיידק השני קשור בעלייה בסיכון לסרטן לבלב של לפחות 50%.

המחקר הנוכחי תומך במחקרים קודמים שבהם הועלתה ההשערה כי אנשים שפיתחו סרטן לבלב נטו יותר מאחרים לבריאות פה ירודה. דלקת מיסב השן (periodontitis) גורמת להצטמקות החניכיים ולאבדן שיניים – והיא נגרמת בגלל dysbiosis – שינוי לא בריא באקולוגיה החיידקית הנורמלית בפה.

מחקר פרוספקטיבי שנעשה ב-2013 באירופה מצא כי מי שהיו עם רמות גבוהות בדם של נוגדנים ל-P.gingivalis היו בסיכון גדול פי שניים להתפתחות סרטן הלבלב. מחקר פרוספקטיבי קודם מ-2007, שהתמקד ביותר מ-50 אלף גברים העוסקים בתחום מקצועות הבריאות עם היסטוריה של דלקת מיסב השן, מצא עלייה ב-64% בסיכון לסרטן לבלב.

שני מחקרים אלו לא הגדירו מה בא קודם: בריאות שיניים נמוכה או סרטן לבלב. התשובה לכך נתנה במחקר הנוכחי. החוקרים מאוניברסיטת ניו-יורק ציינו, כי הדיסביוזיס בחניכיים קודמת להתפתחות סרטן הלבלב ומצב זה לא התפתח לאחר אבחון מחלת הסרטן. הימצאותו בפה של החיידק הגורם למחלת החניכיים עשויה להגדיל את הנטייה לדלקת.

חיפוש באינטרנט יכול להיות תסמין

ובתוך כך, פירסם הניו יורק טיימס בשבוע שעבר דיווח, לפיו ניתוח פעילות של משתמשים במנוע חיפוש יכול לזהות משתמשים הסובלים מסרטן לבלב, לפני שהם פנו לרופא ועברו בדיקה בנושא.

המחקר בוצע על ידי צוות שכלל את ד"ר אריק הורביץ וד"ר ריאן ווייט, מנהל אגף המידע הרפואי בחטיבת "בריאות ורווחה" שהוקמה עתה ב"מיקרוסופט" וג'ון פאפריזוס מאוניברסיטת קולומביה. דיווח על העבודה פורסם ב-Journal of Oncology Practice.

החוקרים התמקדו בחיפושים שבוצעו במנוע החיפוש "בינג". לדבריהם, החיפושים יכולים לשמש בגדר אותות אזהרה. החוקרים דיווחו כי הצליחו לזהות בין 5% ל-15% מקרב החולים בסרטן בלבלב. שיעור הזיהוי החיובי המוטעה (False positive) היה רק 1 ל-100,000. עורכי המחקר סבורים כי אחת האפשרויות היא שכתוצאה מעבודה זאת יוקם שירות רפואי כלשהו ברשת, שבו אפשר יהיה לרכז את כל החיפושים כדי שרופאים-מדענים יוכלו לעקוב אחרי השאלות המהוות אותות אזהרה.

קבלת נתונים רפואיים מהיסטוריית חיפושים ברשת היא עדיין תחום חדש ברפואה – וגם עוררה עד כה התנגדות בשל החדירה הכרוכה לפרטיות הגולשים והיסטוריית הגלישה.

ב–2009 פירסמה חברת גוגל מחקר שבחן את הפוטנציאל הטמון בגילוי מוקדם של מגפת שפעת תוך התבססות על נתוני חיפושים באינטרנט. התוצאות לא הצדיקו את התקוות שתלו בעבודה זאת. ב-2013 חוקרים מ"מיקרוסופט" רשמו הצלחה משמעותית כשבדקו נתונים סטטיסטיים מחיפושים באינטרנט לגבי תגובות שליליות לתרופות מסוימות. וכך נתגלו תופעות לוואי שעד אז לא היו ידועות לגבי תרופות מרשם, עוד לפני שהן הובאו לידיעת ה-FDA.

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן-לבלב,  היגיינת פה,  חיידק,  נסיגת חניכיים,  שיניים,  אינטרנט,  מנוע חיפוש,  תסמינים
תגובות