חדשות

50% מהמטופלים בארה"ב דיווחו על תחושת בושה אחרי ביקור אצל רופא

הסיבות העיקריות: הערות על משקל-גוף, בירור פעילות מיניות ונושאים הקשורים לבריאות השיניים; נשים חשות יותר רגשי אשם ובושה מגברים

מחקר חדש, שנערך באוניברסיטת קליפורניה שבסן-דייגו (USCD), מצביע על כך שכ-50% מהמטופלים חשים בושה או רגשי אשם לאחר ביקור אצל הרופא המטפל בהם. הסיבה השכיחה ביותר בהקשר לבושה: כאשר הרופא מעיר להם על עודף משקל או מנסה לברר נושא קשור לחיי המין.

על-פי המחקר, כאשר הרופא המטפל ממליץ למטופל לשנות התנהגות הנחשבת לבלתי-בריאה, עשוי החולה לשקר לרופא בביקורו הבא, להימנע מביקור חוזר או להפסיק כליל את הטיפול המומלץ.

את המחקר הובילה פרופסור כריסטין האריס, מהמחלקה לפסיכולוגיה ב-UCSD. "בושה ורגשות אשם הם תוצאות ישירות של האינטראקציה בין הרופא למטופל, ומדובר בתופעות שכיחות", הדגישה פרופ' האריס, "מה שמפתיע היא העובדה שמעט מאוד מחקר נעשה בנושא זה עד כה".

חשיבות הנושא גדולה, משום שיותר משליש מכל מקרי המוות בארה"ב ניתנים למניעה באמצעות אורח חיים בריא – שמטופלים רבים נכשלים לאמץ למרות המלצות חוזרות ונשנות של רופאיהם.

הדיווח, שפורסם ב-Basic and Applied Social Psychology, מבוסס על שני מחקרים שנעשו במקביל. האחד ניתח תשובות לשאלונים שהופצו בקרב 491 בני אדם בהקשר לסוגיית הבושה באינטראקציה עם הרופא והאחר בחן את נושא הבושה והאשמה וכלל 417 משתתפים עם רקע סוציו-אקונומי רחב בין הגילאים 18 ל-75.

בקבוצות הגיל הצעירות יותר כמעט רבע מהמשתתפים הודו, כי חוו רגשי בושה בעת שנפגשו עם הרופא שלהם ואילו בקבוצה האחרת, בה היו הגילאים מעורבים, כמעט 50% דיווחו על אותן תחושות. המחקר מצא כי בין הסיבות לבושה נמצאת סוגיית משקל הגוף (העודף או הנמוך מדי), שאלות שהציג הרופא לגבי פעילות מינית, נושאים הקשורים בבריאות השיניים, עישון, צריכת אלכוהול, שימוש בסמים, אי נטילת תרופות שהרופא רשם ושאלות בתחום בריאות הנפש.

רופאי משפחה, גינקולוגים ורופאי שיניים היו הרופאים המומחים שנתקלו יותר מאחרים ברגשי בושה מצד מטופליהם. נשים דיווחו יותר מגברים על רגשי בושה ואשמה לאחר ביקור אצל הרופא.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  יחסי רופא חולה,  המלצות רפואיות,  ארה"ב
תגובות