חדשות

"פרס בלומברג" למנהל מכון הגנטיקה במרכז הרפואי "סורוקה"

פרופסור אוהד בירק זכה בפרס על פענוח הבסיס המולקולרי ל-30 מחלות קשות באוכלוסיה הבדואית בנגב ובקרב יוצאי עירק ומרוקו

פרס בלומברג (לשעבר פרס אלקלס) למדען מצטיין בתחום הרפואה לשנת 2014, הוענק אתמול (יום ד') לפרופסור אוהד בירק, מנהל המכון לגנטיקה של האדם במרכז הרפואי-אוניברסיטאי "סורוקה", המכהן גם כראש המעבדה במכון הלאומי לביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן גוריון. פרופסור בירק וצוותו פענחו את הבסיס המולקולרי לכ-30 מחלות קשות - בכללן כמה מהמחלות התורשתיות השכיחות ביותר באוכלוסיה הבדואית וביהדות ספרד (בעיקר בקרב יוצאי עירק ומרוקו).

(משמאל: ד"ר עמרי בונה, פרופ' אוהד בירק, גב' אליס בלומברג, פרופ' אבי ישראלי, ד"ר אהוד דודסון ונציג משפחת אלקלס (צילום: "סורוקה")

(משמאל: ד"ר עמרי בונה, פרופ' אוהד בירק, גב' אליס בלומברג, פרופ' אבי ישראלי, ד"ר אהוד דודסון ונציג משפחת אלקלס (צילום: "סורוקה")

יישום הממצאים נעשה כבר בבדיקות סקר שגרתיות למניעת המחלות שנתגלו, והמאמץ בא לידי ביטוי בירידה של כ-30% בתמותת תינוקות במגזר הבדואי בשנים האחרונות. חלק מהמחלות שהתגלו הן גם שכיחות בעולם הערבי, עם השלכות ניכרות לאוכלוסיות גדולות במדינות ערב.

לפעילותו המחקרית של פרופסור בירק גם השלכות ניכרות לאוכלוסיה היהודית: המחלות PCCA ו-PCCA2 שפוענחו במעבדתו הן רק שתיים מהמחלות התורשתיות הקשות השכיחות ביותר ביהדות ספרד. בדיקות סקר לכלל אוכלוסיית יוצאי עירק ומרוקו הוכנסו בשנים האחרונות כבדיקות חינם בשיגרה, בדומה לבדיקות "טיי-זקס" באשכנזים.

זו השנה ה-26 שבה מוענק הפרס על ידי קק"ל ומשפחות אלקלס ובלומברג למדענים ישראלים מצטיינים התורמים להתקדמות בחקר הרפואה. קרן הפרס הוקמה מתרומת משפחת בלומברג, לזכר ד"ר אוטו בלומברג, בשאיפה לקדם את הרפואה בארץ. בשנים קודמות מומן הפרס מתרומת משפחת ד''ר לודוויג אלקלס ז''ל , שהיה מגדולי התורמים של הקק"ל.

פרופסור בירק הוא בוגר רפואה באוניברסיטת תל אביב. הוא התמחה ברפואת ילדים במרכז הרפואי שיבא, למד לדוקרטורט במכון ויצמן למדע ופוסט-דוקטורט בהתמחות-על בגנטיקה קלינית, ב-NIH בארה"ב. מאז 2001 הוא עומד בראש המכון הגנטי בסורוקה והמעבדה במכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב.

ד"ר אהוד דודסון, מנהל "סורוקה", בירך את חתן הפרס בציינו כי ב-3 השנים האחרונות זכה צוות המכון במענקי מחקר יוקרתיים ופרסם מעל 50 מאמרים במיטב העיתונות הרפואית-מקצועית והמדעית בעולם. "פרופסור בירק הוא ללא כל ספק שילוב של חוקר מצטיין המחוייב גם לשדה הקליני", הדגיש ד"ר דודסון.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלות תורשתיות,  "פרס אלקלס",  קק"ל,  "פרס בלומברג",  PCCA,  PCCA2,  המרכז הרפואי "סורוקה",  בדיקות גנטיות,  בדיקות סקר,  יוצאי מרוקו ועירק
תגובות