טרשת אמיוטרופית צדית

האם ניתן לשנות את מהלך המחלה של ALS ו-FTD באמצעות שינויים במערכת החיסון?

החוקרים סקרו בצורה מקיפה את המאפיינים של הדלקת הסיסטמית והעצבית המופיעה במחלות ALS ו-FTD במטרה להבין איך ניתן להשפיע על מהלך המחלה דרך מערכת החיסון המולדת

17.01.2019, 10:34
ALS, מחלת ניוון שרירים. צילום: אילוסטרציה

טרשת אמיוטרופית צדית (ALS – Amyotrophic lateral sclerosis) ודמנציה פרונטו-טמפורלית (FTD – Frontotemporal dementia) הן מחלות ניווניות של מערכת העצבים, בעלות חפיפה מבחינת ההופעה הקלינית שלהן, הפתולוגיה והגנטיקה וככל הנראה מייצגות ספקטרום של מחלה אחת.

בקרב מטופלים מאובחנים ב-ALS או FTD, הדלקת במערכת העצבים המאופיינת בתגובה של מערכת החיסון המולדת המערבת תאי גליה ברקמות  מופיעה בשלב סופני של המחלה. מחקרי הדמיה שבוצעו בקרב בני אדם ומודלים שבוצעו במכרסמים הראו שהדלקת במערכת העצבים מתחילה כבר בשלבים מוקדמים של המחלה. בנוסף, ניתן למצוא אצל המטופלים הללו שינויים בתאי מערכת החיסון הנמצאים בזרם הדם ובציטוקינים המופרשים, מה שמעיד על מצב אוטואינפלמטורי.

למרות התפקיד המרכזי של דלקת מערכתית ודלקת במערכת העצבים ב-ALS ו-FTD ולמרות העדויות המחקריות שעלו ממודלים שבוצעו בקרב מכרסמים שהראו ששינוי בתפקוד של תאי מיקרוגליה יכול להקל על הפתולוגיה, עד היום הניסיונות הטיפוליים שכללו הפחתת דלקת לא הצליחו לשנות את מהלך המחלה בקרב בני אדם.

במחקר הנוכחי, החוקרים סקרו את המאפיינים של הדלקת במחלות ALS ו-FTD, גם במערכת העצבים וגם בפריפריה. בנוסף, החוקרים דנו בעדויות לגבי ההשפעה הישירה של מוטציות בגנים של ALS/FTD, כולל C90rf72, יTBK1 ו-OPTN, על התגובה החיסונית התאית ועל האופן בו ניתן לשנות באמצעות המידע הזה את התגובה של מערכת החיסון המולדת בקרב המטופלים הללו.

מקור: 

McCauley, M.E. et al. (2018) Acta Neuropathologica 136,5.

נושאים קשורים:  טרשת אמיוטרופית צדית,  דמנציה פרונטו-טמפורלית,  ניוון עצבי,  דלקת עצבית,  מערכת החיסון המולדת,  מחקרים
תגובות