• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

מערך המעבדות מתרחב אבל היצרניות מסרבות לספק רכיב הכרחי לבדיקה

בתי החולים הדסה, כרמל, גליל והעמק הצטרפו לרשת המעבדות לזיהוי נגיפים | מנכ"ל "הדסה" פרופ' זאב רוטשטיין: "יש לבצע לפחות 25 אלף בדיקות ביום"

עובדות המעבדה במרכז הרפואי העמק בעפולה. צילום: דוברות בית החולים

המרכזים הרפואיים "הדסה עין כרם" בירושלים "העמק" בעפולה, "כרמל" בחיפה והמרכז הרפואי לגליל בנהריה הצטרפו למערך המעבדות העוסקות בבדיקות אימות לנגיף הקורונה.

אתמול (ב') נמסר מ"הדסה" כי בעקבות פנייה מהנהלת משרד הבריאות לפרופ' דנה וולף, מנהלת המעבדה לוירולוגיה קלינית בבית החולים, "התגייסה כל 'הדסה' כדי לנסות לסייע כתחליף מסוים למעבדה המרכזית של משרד הבריאות", לאחר שסגנית מנהל המעבדה הארצית ב"שיבא" נדבקה בנגיף ובעקבות זאת נשלחו היא ועובדים נוספים לבידוד.

לפי התחזית של "הדסה" תוכל המעבדה שלה להכפיל ואף להשליש את בדיקות המעבדה לקורונה. לשם כך גויסו מתנדבים - דוקטורנטים מתחום מדעי - כדי שיעבדו שלוש משמרות ביום, כולל בלילות ובסופי שבוע.

בעוד המעבדה המרכזית של משרד הבריאות הפועלת ב"שיבא" ביצעה עד אמש כ-480 בדיקות ליום, "הדסה" תנסה לסגור את הפער שנוצר כעת. לצורך כך הוכנס לשימוש במעבדה, עוד אתמול, רובוט חדש וכמו כן גויסו מכשירי PCR ממעבדות מחקר. בסיוע האוניברסיטה העברית נבנה מתחם מבודד לקליטת החומר הביולוגי לעיבודו ונטרולו בעזרת מערכות אוטומטיות.

אמש קרא מנכ"ל "הדסה", פרופ' זאב רוטשטיין, למשרד הבריאות: "להרחיב מיידית את מבדקי הסריקות בציבור ולבצע מינימום של 25 אלף בדיקות ביממה כדי להקטין את האפשרות שסגר ביתי יגרום להכנסת החולים לתוך הבית ואל בני המשפחה, כמו גם הסתננות של הנגיף לתוך המערכות הרפואיות או הרגישות-בטחוניות".

יוזמה זו מצריכה טכנולוגיה מתקדמת - רובוטיקה ואוטומציה, ציינו ב"הדסה", ובית החולים מוכן לקחת על עצמו חלק ניכר מהביצוע הזה במידה שמשרד הבריאות יבחן ויאשר את התכנית שהתווה פרופ' רוטשטיין שכבר הועברה למשרד הבריאות.

במקביל נמסר כי המרכז הרפואי העמק של שירותי בריאות כללית החל להפעיל את המעבדה שלו, שאותה מנהל ד"ר ראול קולדנר. מנהל בית החולים ד"ר זיו רוזנבוים מסר כי צוות המעבדה השלים את כל ההכנות בתיאום ובהנחיית משרד הבריאות. "פעילות המעבדה תיעשה תוך הקפדה מלאה על מיגון אנשי הצוות ואני שמח שאנחנו שותפים למאמץ הלאומי". גם מעבדה זאת תעבוד סביב השעון בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

גם מעבדות המרכז רפואי כרמל הצטרפו למערך הבדיקות של נגיף הקורונה בישראל. ד"ר פנינית שקד-משען, מנהלת המעבדה למיקרוביולוגיה קלינית ב"כרמל", ציינה כי נכון לעכשיו משרתת המעבדה המיקרוביולוגית את כל המטופלים והחשודים לקורונה המגיעים או מאושפזים במרכז הרפואי כרמל, ובהמשך תיבחן האפשרות בתיאום עם הנהלת משרד הבריאות לעזור בבדיקות קורונה גם למד"א ולגופים נוספים.

מעבדות המרכז הרפואי לגליל שבנהריה מצטרפות גם הן החל מהשבוע לכלל המעבדות המבצעות בדיקות לגילוי הנגיף. מנהלת אגף המעבדות, ד"ר מונה שחאדה, מסרה כי בתחילה יספקו המעבדות כ-70 בדיקות ביום, ועם הגעתו של ציוד חדיש נוסף, בשבועיים הקרובים, ניתן יהיה לספק עד 400 בדיקות ביום. מנהל המרכז הרפואי לגליל, ד"ר מסעד ברהום, אמר כי הוא חש גאווה להצטרף למאמץ הלאומי לבלימת התפשטות הנגיף, תוך הרחבת כמות הבדיקות.

לפי תכנית משרד הבריאות אמורים השבוע להתבצע לכל היותר כ-2,400 בדיקות ביום ובהמשך מספר זה יוכפל. אלא שאתמול עדיין עמד מספרן רק על כ-700 ביום, בעוד שמשרד הבריאות מסר כי מתבצעות כבר כ-1,200. בנוסף למעבדה המרכזית ב"שיבא" מופעלות עתה גם מעבדות ב"איכילוב", רמב"ם, "סורוקה" ו"בילינסון".

אמש דווח בחדשות ערוץ 12 כי משרד הבריאות רכש 20 מיליון מטושים לבדיקות הקורונה, אלא שארבע חברות ישראליות מסרבות לייצר ולספק את הנוזל ההכרחי לבדיקה. מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' גבי ברבש הזהיר: "אני מכיר את שמותיהן של אותן חברות ויש להן עד מחר לתת תשובה כיצד הן מספקות את הנדרש מהן במסגרת המאבק בנגיף הקורונה".

בדיקת אימות לנוכחות נגיף קורונה נעשית באמצעות ערכה ובה שלושה מרכיבים: מטוש לנטילת דגימה מהגרון או האף, מבחנה לתוכה מוכנס המטוש ונוזל מיוחד שבתוך המבחנה לשימור הדגימה עד שהיא מגיעה למעבדה.

בדיווח נמסר: "לאחר שמשרד הבריאות הצליח להשיג את מספר הבדיקות הגדול הנדרש, החל מו"מ עם חברות ישראליות שאמורות לספק את הנוזל למבחנות אלא שמסיבות מסחריות כאלו ואחרות, הן מסרבות כרגע לעשות זאת".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מעבדות רפואיות,  פרופ' זאב רוטשטיין,  קורונה,  מגיפה,  בדיקת קורונה,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות