קורונה בישראל

היערכות החירום בבתי החולים ובקופות: רופאים עוברים לעבודה מרחוק

בוטלו חופשות והשתלמויות לרופאים וצומצמה נוכחותם בבתי החולים ובמרפאות | ייעוץ רפואי למטופלים ניתן בצ'אטים ובווידיאו | רדיולוגים יפענחו הדמיות מהבית

44% מהנסקרים השתמשו בשירות ביקור טלפוני, ביקור וידיאו או צ'אט עם גורם רפואי או טיפולי. צילום: אילוסטרציה

במסגרת היערכות החירום בבתי החולים עברו רופאים ממחלקות שאינן מעורבות עתה בטיפול בחולי קורונה, למתכונת של ייעוץ מקוון. בית החולים שערי צדק, למשל, הודיע כי החל להפעיל רפואה מרחוק (טלה-מדיסין) כדי לתת מענה למי שנמצא בבידוד ביתי. רופאים ב"שיבא", ברמב"ם וב"איכילוב" שעובדים במסגרת מרפאות-חוץ יעבדו מהבית לצורך ייעוץ ומבדקי מעקב אחרי חולים שאינם נדרשים לבדיקה גופנית.

בתוך כך בוטלו חופשות והשתלמויות לרופאים, לאחיות ולאחים. כמו כן צומצמה נוכחות רופאים בבתי החולים השונים והעבודה נעשית בצוותים מצומצמים מהרגיל. ב"שיבא", חלוקת העבודה לצוותים במשמרות היא של 12 שעות לכל צוות וזאת במטרה לצמצם סיכון לצוותים להדבקה המונית.

לאחר שהוברר כי שני רופאים ב"איכילוב" – מנהלת מחלקה ורופא אורולוג – נדבקו בנגיף הקורונה בתוך יממה – נקבע שהרופאים יפעילו תחנות עבודה בביתם לצורך ייעוץ רפואי. זאת, בגישה מאובטחת מביתם למחשבי בית החולים. כך יוכלו לפענח צילומי הדמיות, תוצאות בדיקות מעבדה וגם לנהל שיחות וידיאו עם מטופלים.

"שערי צדק" החל ליישם מתכונת של בדיקות מרחוק. רופאי המחלקה הנוירולוגית ומחלקת רפואת הנשים ביצעו החל מאתמול בדיקות למטופלות ומטופלים באמצעות שיחות וידיאו וגם סיכמו בדיקות אבחון, כתבו סיכומי ביקור וניפקו מרשמים לתרופות ולבדיקות המשך – אלה נשלחו באופן דיגיטלי למטופל ולקופת החולים שלו. "שערי צדק" הודיע כי מערך הבדיקות מרחוק יורחב בימים הקרובים למרפאות ומחלקות נוספות.

רמב"ם בחיפה ביקש את אישור משרד הבריאות לעבודות צוותים במתכונת של 12 שעות, בדומה למודל שהופעל ב"שיבא", וגם הוא נערך לעבודת הרופאים מהבית. ד"ר מיקי הלברטל, מנהל רמב"ם, אמר: "אם רופא לא חייב להיות נוכח פיזית בבית החולים, הוא יעשה זאת מהבית ויעבוד בטלה-מדיסין. רדיולוגים יוכלו לפענח הדמיות מהבית, רופאים יועצים אחרים ייתנו ייעוץ מהבית. אם יש צורך בבדיקה פיזית, הרופא ייעזר במכשיר ה-Tyto".

קופות החולים מרחיבות את שירותי האונליין

גם קופות החולים נערכות להרחבת שירותי אונליין ולצמצום ניכר בפעילות המרפאות. על פי הנחיות משרד הבריאות, הודיעו הקופות למבוטחים שלא להיכנס למרפאות גם במקרה של חום גבוה ושיעול. על החולה לפנות לשירותי האונליין של הקופה ולקבל ייעוץ טלפוני או בוידאו-צ'אט מרופא שמחליט על המשך הטיפול, משדר מרשמים לבית המרקחת ורק במקרה הצורך, מפנה לחדר המיון.

שירותי בריאות כללית הודיעה על צמצום שירותים לא דחופים: בוטלו טיפולי שיניים שאינם דחופים - בדיקות מעקב, טיפולי שיננית, מעקב אורתודנטי ובדיקות סקר. עובדים במשרדי המרפאות יעברו לעבודה מהבית כדי לצמצם מגעים עם קהל שאינם הכרחיים.

גם ב"מכבי" מצמצמים פעילות להפחתת פנייה פיזית למרפאות והמבוטחים נקראים להשתמש בשירותים מרחוק: ביקור טלפוני אצל הרופא האישי או אפליקציה המספקת מידע על האבחנה.

בבתי המרקחת מנהלים עתה תורים מחוץ לבית המרקחת כדי להימנע מהתקהלות: מטופלים מוכנסים לפי תור לשטח בית המרקחת.

אמש גם הודיעה עיריית חיפה כי בתיאום עם משרד הבריאות ייפתחו בימים הקרובים קייטנות לילדי אנשי הצוותים הרפואיים, העובדים בשלושת בתי החולים בעיר. הקייטנות יופעלו במימון העיריה, בשעות הבוקר בבתי הספר בקבוצות של עד 10 תלמידים בכל אחת. ישתתפו בהן יותר מ-100 ילדים בגילאי גן ויסודי.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפה,  בתי החולים,  רפואה מרחוק,  טלה מדיסין,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
17.03.2020, 19:05

אמצעים הכרחיים לבלימת ההדבקה. מציע לדחות התחלות טיפולי פריון