קורונה בישראל

בית הדין לעבודה אישר: עובדי המעבדות יכולים להמשיך בשביתה

שופטי בית הדין התרשמו שהמדינה איננה מנהלת מו"מ אמיתי עם העובדים ודחו את טענתה כי הם משתכרים שכר גבוה | יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות קראה לרוה"מ נתניהו להתערב במו"מ

עובדי המעבדות בהפגנת מחאה מול מעון ראש הממשלה בבלפור, ירושלים. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דחה ברוב של 1-2 את עתירת המדינה שביקשה להוציא צו מניעה כנגד עובדי המעבדות על מנת שיפסיקו את שביתתם. בפסק הדין המשתרע על שבעה עמודים, כתבה סגנית נשיאת בית הדין השופטת אריאלה גילצר-כץ כי בית הדין "התרשם שהמדינה לא ביקשה לנהל משא ומתן אינטנסיבי, אמיתי, עם הסתדרות הביוכימאים, המיקרוביולוגים ועובדי המעבדות שמטרתו להגיע להסכמה" שתביא לסיום השביתה.

עוד נכתב בפסק הדין שהסתדרות עובדי המעבדות הכריזה על סכסוך העבודה כדין כבר לפני כשנתיים, לאחר שדו"ח מבקר המדינה ודו"ח משרד הבריאות התייחס לאי שביעות הרצון של עובדי המעבדות מתנאי השכר שלהם ולבעיית הזדקנות העובדים במקצוע.

"ברי", נכתב בפסק הדין, "כי שאלת שכרם של עובדי המעבדות היא נדבך חשוב ומשמעותי לצורך גיוס עובדים בשגרה ועל אחת כמה וכמה בתקופת מגיפת הקורונה... מאחר שהוקמו מעבדות פרטיות רבות בעקבות מגיפת הקורונה, ברי כי עובדים יעדיפו לעבוד במעבדה פרטית המשלמת שכר שעתי גבוה משמעותית מזה במגזר הציבורי. שיפור משמעותי של תנאי העסקתם של עובדי המעבדות יביא להעלאת ערך המקצוע ויגביר את סיכויי הגיוס של עובדים".

בית הדין מצא שהסתדרות עובדי המעבדות "נהגה באחריות בהכרזת השביתה. השביתה לא התקיימה אלא לאחר שנעשה ניסיון לנהל משא ומתן עם המדינה - שלא צלח. ההסתדרות, בין השאר, החריגה את בדיקות הקורונה (תשובות חיוביות ושליליות) וכן הקימה ועדת חריגים אשר נעתרת לבקשות ביד רחבה כפי שהתרשמנו", נכתב. "להסתדרות לא נותר אלא נשק השביתה לאחר שלא נוהל איתה מו"מ אינטנסיבי ואמיתי. עובדי המעבדות מצויים בעומס עבודה קשה מנשוא תוך ביצוע שעות נוספות רבות - עבודה בהיקף של משרה וחצי ומעלה, כולל עבודה בסופי שבוע ובחגים".

בית הדין: "השביתה כלכלית, לגיטימית והוכרזה כדין ובתום לב"

בית הדין דחה את טענת המדינה, לפיה חלק מעובדי המעבדות משתכרים שכר גבוה. "עיון בחלק מתלושי השכר שהוצגו לבית הדין על ידי ההסתדרות מעלה כי חלק מהותי מהשכר הוא תוספות שכר בגין עבודה נוספת והאמור אף נתמך גם בנתונים שהוצגו בדיון על ידי ענבל רואי ממשרד האוצר", נכתב עוד בפסק הדין.

בית הדין קבע כי שביתת העובדים היא "כלכלית, לגיטימית והוכרזה כדין ובתום לב; איננה כוללת את בדיקות הקורונה; הבדיקות בבתי החולים נעשות מעבר למתכונת שבת; בדיקות מצילות חיים נערכות כסדרן וועדת החריגים פועלת כראוי ולא הוכח אחרת. משכך מצאנו את התנהגות ההסתדרות שקולה, מאוזנת ואחראית ובמקרים כגון אלה, שביתה היא אמצעי לגיטימי לצורך דרבון משא ומתן בין הצדדים".

עוד העיר בית הדין כי "ביחס לשירותי בריאות כללית: למרות שהצעדים ננקטים כנגדה, אין בידה לעשות דבר. כל המשא ומתן מתנהל על ידי המדינה והמדינה איננה מתירה ל'כללית' לנהל משא ומתן בנפרד, למרות שהיא רוצה בכך כפי שהצהיר ב"כ ה'כללית' בדיון'. על אף שמדובר בשביתה חוקית ולגיטימית, אנו סבורים כי יש מקום לצמצם את היקף השביתה מטעמים של מידתיות ומאזן הנוחות נוכח הנזקים שעלולים להיגרם לציבור בשל השביתה".

עוד הורו השופטים כי "בשל חשש להתפרצות מחלות ומגיפות, יעשה ניטור של איכות המים והמזון וזאת על מנת לשמור על שלום הציבור. בנוסף לכך, ביחס ל'כללית' - לא מצאנו הצדקה לשביתת המעבדות המופעלות על ידה בבתי החולים שלה ובקהילה שעה שידיה של ה'כללית' כבולות ואין היא יכולה לנהל משא ומתן כאמור לעיל וכאשר אין לה כל השפעה על סיום השביתה".

בית הדין קיבל אפוא את בקשת ה"כללית" והוציא צו האוסר על עובדי המעבדות של שירותי בריאות כללית לשבות. בקשת המדינה נדחתה בחלקה כך שהותר לעובדי המעבדות לשבות, למעט עובדי שירותי בריאות כללית.

לצד זאת הורה בית הדין למדינה, לשירותי בריאות כללית ולעובדי המעבדות לפרסם בעיתונות ובמדיה הדיגיטלית כי ניתן להגיש בקשות לוועדת חריגים בכל הנוגע לפעולות שאינן מתבצעות עקב השביתה ולפרסם כי השביתה איננה כוללת ביצוע בדיקות הקשורות לקורונה. בית הדין שב והמליץ בנוסף לצדדים לנהל מו"מ על מנת להביא לסיום השביתה.

יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות: "מצפים למו"מ אמיתי ואחראי"

בהתאם להחלטת בית המשפט לענייני עבודה מיום ו' (4.9) שביתת המעבדות הציבוריות תכלול את בתי החולים הבאים: בתי חולים גדולים: שיבא, הדסה, איכילוב, רמב"ם; בתי חולים בינוניים: אסף הרופא, שערי צדק; בתי חולים קטנים: ברזילי, הלל יפה, וולפסון, רבקה זיו, פוריה, גליל-נהריה, בני ציון.

במסגרת השביתה, מבצעים בבתי החולים השובתים רק בדיקות למצבים מסכני חיים. בדיקות מצילות חיים יתקבלו מחדר מיון וטראומה, טיפול נמרץ, חדרי ניתוח (ניתוחי חירום בלבד) וחדר לידה. בדיקות קהילה ומרפאות בתי חולים לא יישמרו ולא יטופלו. כמו כן, לא יבוצעו בדיקות לניתוחים אמבולטוריים. יינתן שירות מלא לחולים אונקולוגים והמטואונקולוגים. בדיקות קורונה יבוצעו וישוחררו כרגיל, על מנת לקטוע את שרשרת ההדבקות.

לדברי אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות: "מאז יום חמישי האוצר לא יושב איתנו לנהל משא ומתן וממשיך לתת לנו הרגשה קשה של עובדים שקופים. אני קוראת לראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב ולהורות לשנות דיסקט ולשבת איתנו מבוקר עד לילה למשא ומתן אמיתי ואחראי".

נושאים קשורים:  עובדי המעבדות,  שביתה,  בית הדין לעבודה,  אסתר אדמון,  חדשות,  קורונה,  בדיקת קורונה
תגובות