חדשות

בשליש מתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים נגרמו שברים בפנים

מחקר חדש ב"איכילוב" מצא: מעל ל-70% מהפצועים בתאונות מאופניים וקורקינטים חשמליים לא חבשו קסדה בכלל | טווח גילאי המטופלים נרחב: שלוש שנים למטופל הצעיר ביותר עד 89 שנה

רכיבה על קורקינט חשמלי ללא קסדה. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

מחקר חדש ב"איכילוב" חושף: מעל ל-70% מהפצועים בתאונות מאופניים וקורקינטים חשמליים לא חבשו קסדה בכלל. המחקר התפרסם לאחרונה בכתב העת MDPI.

ד״ר שמרית ארבל, רופאה בכירה במחלקה לניתוחי פה ולסת במרכז הרפואי איכילוב-תל אביב ערכה מחקר במהלך שנים 2019-2020 בקרב 320 מטופלים, 193 גברים ו-127 נשים, שהגיעו למחלקה לרפואה דחופה של בית החולים לאחר שנפגעו בפנים עקב רכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים.

טווח גילאי המטופלים היה נרחב ונע בין שלוש שנים למטופל הצעיר ביותר ועד לגיל 89 שנה למטופל המבוגר ביותר. מתוכם נמצאו 238 מטופלים שנפצעו כתוצאה מרכיבה על קורקינט חשמלי ו-82 מטופלים נפצעו כתוצאה מרכיבה על אופניים חשמליים. מעל ל-70% מהמטופלים דיווחו כי לא חבשו קסדה במהלך הרכיבה, רובם רוכבי קורקינט חשמלי, וכ-20% מהרוכבים נפצעו לאחר שרכבו תחת השפעת אלכוהול.

ד״ר שמרית ארבל, רופאה בכירה במחלקה לניתוחי פה ולסת באיכילוב. "פציעות כתוצאה מרכיבה על אופניים חשמליים היו קשות יותר מפציעות כתוצאה מרכיבה על קורקינטים חשמליים". צילום: רויטל ענבה/ דוברות ביה"ל

ד"ר ארבל מוסיפה: "רוב הפציעות היו 'פציעות קלות' כגון שברי שיניים, ניידות שיניים או אובדן שיניים שהצריכו קיבוע של השיניים הניידות. פציעות נפוצות נוספות היו חתכים באזור הפנים שהצריכו תפירה במסגרת המיון. כשליש מהמקרים היו שברים בעצמות הפנים שהצריכו אשפוז וניתוח תחת הרדמה כללית לתיקון השברים. גילינו שפציעות כתוצאה מרכיבה על אופניים חשמליים היו קשות יותר מפציעות כתוצאה מרכיבה על קורקינטים חשמליים, ככל הנראה עקב הנטייה לרכיבה במהירות גבוהה יותר באופניים החשמליים".

מסקנות המחקר היו כי רכיבה מזדמנת על אופניים וקורקינטים חשמליים, רכיבה ללא קסדה וכן רכיבה תחת השפעת אלכוהול, מעלים משמעותית את הסיכון לפציעות חמורות בפנים כולל שברים בעצמות הפנים. ״המלצתנו היא תמיד לרכוב עם קסדה, בעדיפות לקסדה מלאה ולא רק קסדת חצי ולעולם לא לרכוב תחת השפעת אלכוהול״, מדגישה ד״ר ארבל.

נושאים קשורים:  קורקינט,  אופניים חשמליים,  תאונות דרכים,  מחקרים,  איכילוב,  ד״ר שמרית ארבל,  חדשות
תגובות