סקירה

עדכונים חמים לגבי HPV - החיסון בסל לבני 18-26 ונייר עמדה חדש בנושא

פרופ' צבי ואקנין, יו"ר החברה הישראלית לגינקולוגיה אונקולוגית מציין את עיקרי נייר העמדה החדש והמלצות בנושא החיסון לנגיף הפפילומה האנושי (HPV) אשר נכלל בסל הבריאות 2023 לגברים ונשים בגילי 18-26

נייר העמדה החדש מציין כי נגיף הפפילומה האנושי (HPV) מהווה גורם משמעותי לתחלואה ותמותה בקרב נשים וגברים כאחד. הנגיף מדבק מאוד במגע ישיר ובמיוחד במגע מיני, והנתונים מראים כי כ-80% מהאוכלוסייה הבוגרת נחשפה לפחות לאחד מזני הנגיף המשתייך לקבוצת הסיכון המוגבר, במהלך החיים. ב-90% מהמקרים ההדבקה חולפת מבלי לגרום לנזק, אך ב-5-10% מהאוכלוסייה יתפתח זיהום כרוני, ובהמשך אף תיתכן תחלואה. נגיף הפפילומה גורם לכ-3-5% ממקרי התחלואה והתמותה מסרטן בעולם ביניהם סרטן צוואר הרחם, סרטן פה ולוע, סרטן הנרתיק, סרטן הפין וסרטן פי הטבעת.

על פי נתוני משרד הבריאות, בישראל מאובחנות כל שנה כ-250 נשים עם סרטן צוואר הרחם, כמחציתן בשלב שאינו מאפשר טיפול ניתוחי בלבד (כלומר תזדקקנה לטיפול בכימותרפיה וקרינה), וכמחציתן נפטרות כל שנה מהמחלה. בנוסף מדי שנה בישראל מאובחנים כ-5,000 מקרים של נגעים טרום סרטניים וכ-20,000 מקרים של יבלות באברי המין אצל נשים וגברים.

נייר העמדה החדש פורסם מטעם הר"י והמכון לאיכות ברפואה, בשם החברה הישראלית לקולפוסקופיה ופתולוגיה של צוואר הרחם והעריה  והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה. בין צוות הכותבים, פרופ' צבי ואקנין יו"ר החברה הישראלית לגינקולוגיה אונקולוגית. נייר העמדה כולל את העדכונים האחרונים וההמלצות בנושא החיסון כנגד נגיף הפפילומה האנושי. לדברי פרופ' ואקנין "מדובר בנייר עמדה חשוב מאוד בתחום, מאחר ונהיר לכולנו מקומה של הרפואה המונעת כזרוע החשובה ביותר ברפואה. הדגש הוא על מניעה ראשונית, שבחלק גדול מהמקרים מבוססת על חיסונים".

החיסון כנגד וירוס הפפילומה מאושר באופן כללי מגיל 9 לבנים ולבנות עד גיל 45. כחלק מפרסום סל הבריאות 2023 האחרון, עודכן כי החיסון הוכלל בסל הבריאות לשנה נוספת לגברים ונשים בני 18-26 בעלות מופחתת של כ-90 ש"ח למנה בלבד.

בארץ מומלץ כבר לחסן בגיל בית הספר כחלק מתוכנית החיסונים הלאומית – בכיתות ז'-ח‘ (בגילי 13-14). החיסון ניתן ב-2 מנות בהפרש של 5 חודשים לפחות. מעל גיל 15, יש צורך ב-3 מנות, שהזמנים המקובלים לכל מנה הם – 0,י2 ו-6 חודשים. במקרים של השלמת חיסון תינתן מנה אחת או שתי מנות לפי גיל המנה הראשונה שניתנה או ניתנת. למי שלא התחסן בבית הספר, עד גיל 18, ניתן להשלים את החיסון בלשכות הבריאות המחוזיות ללא עלות נוספת.

עדכונים חדשים בתחום:

ישנה חשיבות להתחסן כמה שיותר מוקדם

לדברי פרופ' ואקנין, "בשנתיים האחרונות הצטברו נתונים שפורסמו ב-2 כתבי עת רפואיים מובילים, The Lancet בנובמבר 2021, ו-The New England Journal of Medicine באוקטובר 2020, שהדגימו באופן ברור את יעילות החיסון במניעת סרטן צוואר הרחם, באוכלוסיות גדולות. המאמר בלנסט בחן את אוכלוסיית בריטניה, שחוסנה בחיסון ה-Cervarix (שבו חוסנו בבתי הספר ב-2013-2014), והמאמר ב-NEJM בחן אוכלוסייה משוודיה שחוסנה בחיסון ה-Gardasil 4 (שבו חוסנו בהמשך בבתי הספר משנת 2014-2015 בנות, ומשנת 2015-2016 גם בנים וגם בנות)". לדבריו, "בשני המאמרים הללו הודגמה חשיבות החיסון בגיל צעיר, ויעילות החיסון הייתה משמעותית יותר ככל שהחיסון ניתן בגיל צעיר יותר".

המלצה לחיסון בקרב אוכלוסייה שנמצאה חיובית ל-HPV

נייר העמדה ממליץ לחסן בהקדם את מי שנמצא חיובי לנגיף, סובל מיבלות או נמצא עם נגעים טרום סרטניים (CIN): "נקודה חשובה נוספת עליה נאסף מידע רב לאחרונה, דנה בצורך לחסן מטופלות שאף טופלו למצבים טרום סרטניים של צוואר הרחם. במטה-אנליזה שכללה אוכלוסייה זו, הודגם שקיים סיכון מוגבר להישנות בטווח השנים שלאחר הטיפול, נמצא שהחיסון מפחית סיכון זה באופן משמעותי מאוד (בכשני שליש עד 75%, במטופלות שלא חוסנו ועברו טיפול). נקודה חשובה זו לעיתים אינה ברורה הן למטופלות והן לרופאים המטפלים, שטוענים כי ברגע שהמטופלת חלתה במצב טרום סרטני, אין מקום לחיסון, מאחר והוא מכוון למניעה ראשונית בלבד. לחלוטין יש חשיבות לחיסון, נייר העמדה ממליץ בבירור כי מי שנמצאה עם ממצא טרום סרטני CIN, מומלץ לקבל את החיסון בהקדם ולא לחכות עד החלמה" הוסיף פרופ' ואקנין.

מה לגבי בני או בנות הזוג של מי שנמצאה חיובית ל-HPV?

לדברי פרופ' ואקנין, " לגבי בני זוג שאחד מהם התגלה כנשא/ית, מומלץ להתחסן כדי להפחית את הסיכון לתחלואה, לצערנו כיום לא נמצאת בדיקת סריקה שגרתית להימצאות נגיף הפפילומה בגברים, אם כי נעשה מחקר גם בתחום זה. זאת בנבדל מבדיקת הסריקה הקיימת עבור נשים, הנלקחת מצוואר הרחם לאיתור מוקדם של הדבקה בוירוס. ברוב הגדול של המקרים, הנשים הן אילו שמתגלות כנשאיות כי הן אלו שלהן מבוצעת בדיקת הסקר המקובלת היום המבוססת על זני HPV ב"סיכון גבוה".

חיסון מורחב (גרדסיל-9) למי שכבר חוסן בעבר

לדברי פרופ' ואקנין, "מ-2018-2019 החיסון הקיים הוא גרדסיל-9, שהינו רחב יותר וכולל את החיסון נגד הזנים שהיו בחיסון הקודם וכנגד עוד 5 זנים בסיכון גבוה". נייר העמדה מציין כי אמנם אין הוראה רוטינית למתן סדרת החיסונים החדשה של גרדסיל-9 בקרב מי שחוסן באופן מלא בעבר ב-4-Gardasil או ב-Cervarix, אך החיסון הנוסף מספק תוספת הגנה של כ-20% למקרי סרטן צוואר הרחם, בהשוואה לחיסון הקודם.

נייר העמדה נכתב בשם החברה הישראלית לקולפוסקופיה ופתולוגיה של צוואר הרחם והעריה והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה לפני כחצי שנה אך פורסם רק לאחרונה. חשוב לציין כי במקביל לתהליך הפרסום, חל שינוי בתהליכי האישורים, כשעלון המוצר של גרדסיל 9 עודכן והחיסון זמין לגילאי 9-45 ללא צורך ב-29 ג'. מעבר לגיל 45, יש צורך ב-29 ג.

לנייר העמדה המלא>>

  1. הרחבת סל שירותי הבריאות לשנת 2023
  2. נייר עמדה מספר 110, ההסתדרות הרפואית בישראל, מאי 2022.2
  3. Prescribing information 04.2022 Gardasil 9

IL-GSL-00411

נושאים קשורים:  סקירה,  HPV,  וירוס הפפילומה האנושי – HPV,  גרדסיל,  חיסון פפילומה,  פרופ' צבי וקנין